Bruegels Dulle Griet inspireert moderne kunstenaars
digital article by Yves Joris.
published on 06 Oct 2019 in Theartcouch.be
Meer dan 450 jaar nadat Bruegel de Oude Dulle Griet schilderde, blijven tal van thema’s die in het schilderij aanwezig zijn actueel en inspirerend. Van 4 oktober tot en met 8 december 2019 organiseert LLS Paleis de tentoonstelling Dulle Griet: rebellie – provocatie – wanhoop – feminisme met kunstwerken waarin de ambiguïteit van de vrouwelijke protagonist centraal staat.
Het schilderij Dulle Griet heeft meerdere raadselachtige betekenislagen. Te beginnen met Griet zelf, zonder twijfel een vrouw, maar met mannelijk gezicht en optreden. Dit geeft aanleiding tot verschillende interpretaties en raakt aan het thema van de transgender. Uit haar ‘lege’ blik, die op mentale afwezigheid alludeert, kan men een voorbeeld van schizofrenie, het leven met een trauma of het gevolg van psychische agressie afleiden. In meerdere (oudere) interpretaties wordt de protagonist als een rovende, zelfs de hel niet vrezende, wilde vrouw omschreven. Maar ziet men dat vandaag nog steeds zo?
Waarom vermoeden de meesten dat zij de aanval leidt, in plaats te vluchten? Rooft zij om te stelen, of haalt zij terug, wat van haar geroofd werd? Waarom ziet men haar eerder als dader dan als slachtoffer? Vlucht zij voor de oorlog die overal in het schilderij woedt? Chaos, roof en moord zijn alomtegenwoordig in het hele kunstwerk. Kenmerkend voor de de 16de eeuw, de periode waarin Dulle Griet ontstaan is, zijn de verschillende godsdienstoorlogen. Dit leidde tot geweld, executies, represailles en mensen die op de vlucht sloegen. Veel van deze gruwel is zichtbaar in dit kunstwerk.
Het thema van de Dulle Griet staat dicht bij een aantal vrouwenthema’s: het cliché van de sterke vrouw als een zotte vrouw, de provocatieve houding van Griet omdat ze de hel ignoreert, de vrouwen in haar kielzog die de mannen ‘ervan langs’ geven, etc. De meeste uitgenodigde kunstenaars zijn vrouwen die in hun oeuvre net deze clichés humoristisch, kritisch, politiek, en/of activistisch gestalte geven. Het apocalyptische karakter van het schilderij inspireert kunstenaars om werken te tonen die de focus op waanzin en chaos leggen. Maar ook de stem van de man komt aan bod: zij interpreteren het werk op een heel andere wijze, en koppelen het aan het mercantiele karakter van de familie Bruegel of associëren het met de chaos in de hedendaagse Britse politiek rondom de Brexit-crisis. Met deze tentoonstelling wil men de aandacht van het publiek vestigen op politieke moed, verzet, activisme, en kunstenaars die emancipatie tot uitdrukking brengen.
Vertrekkend vanuit Bruegel’s schilderij “Dulle Griet” heeft LLS Paleis volgende kunstenaars uitgenodigd: Kasper De Vos (1988, BE), Kati Heck (1979, DE), Laure Prouvost (1978, FR), Pipilotti Rist (1962, CH), Tracey Rose (1974, ZuidAfrika), Anne-Mie Van Kerckhoven (1951, BE) en Erik van Lieshout (1968, NL).
Kasper De Vos
Het werk van Kasper De Vos gaat in op de vorm van eieren die veelvuldig in het schilderij Dulle Griet voorkomen. In de Paleisstraat zal hij een soort van constructie maken om eivormige sculpturen te produceren. Deze humoristische uitdrukking van bandwerk of massaproductie is een allusie op tal van kopieën van Bruegels werken, uitgevoerd door zijn zonen.
Kati Heck
Selbstverständlich (Die Übernahme) toont hoe vrouwen de macht overnemen. Het zijn de vrouwen die de plannen smeden. De titel kan als een uitdrukking van een wens geïnterpreteerd worden, want de gelijkheid tussen man en vrouw in de maatschappij zou selbstverständlich (= vanzelfsprekend) moeten zijn, maar dat is het nog altijd niet.
read online: https://www.theartcouch.be/events/bruegels-dulle-griet-inspireert-moderne-kunstenaars/
Related group exhibitions: Dulle Griet: rebellie – provocatie – wanhoop – feminisme
1581 views